פרסום מודעת אבל- או למה צריך את זה בכלל?
בעבר, בהעדר אמצעי תקשורת אלקטרוניים, היו מודעות האבל בעיתונים האמצעי היחיד ליידע את הקרובים והמכרים של הנפטר על מותו. בעצם, מרגע שנודע על מותו של אדם, מתחיל סוג של מרוץ בין המועד להלוויה שלו לבין האפשרות לזמן להלוויה מספר גדול ככל האפשר של מוקירי זכרו על מנת להשתתף בהלוויה. אנו יכולים לראות מודעת אבל בידיעות או בעיתונים מובילים יומיים אחרים בארץ. על פי היהדות אין דוחים את קבורתו של אדם אלא בנסיבות מאד מיוחדות. לפיכך, כל התהליך צריך להתבצע במהירות. בעבר הלא רחוק, לא היו טלפונים ניידים והטלפונים הנייחים גם הם לא היו נפוצים. כתוצאה, לא הייתה אפשרות להודיע לכל מוקירי זכרו של המת את דבר פטירתו במהירות. אולם, כיוון שהעיתונים הודפסו גם באותה התקופה מדי יום כמו מודעת אבל בהארץ והופצו בצורה נרחבת, הדבר הבטיח לכל הפחות שמודעת האבל תגיע קרוב ככל האפשר למועד הפטירה לקרובי משפחה וחברים רחוקים. באותה התקופה היו רבים שעיינו, חלקם באופן קבוע, במודעות האבל. הדבר היה נושא לבדיחות אבל מבחינות רבות סייע למשפחות האבלות.
בימינו, השיפור הניכר בטלפונים בכלל וטלפונים ניידים בפרט הפחית מאד את החשיבות של פרסום מודעת אבל בעיתון. ואולם למרות שלכאורה פרסום בעיתון של מודעת אבל הפך לבלתי רלבנטי, פרסום מודעת אבל בעיתון עדיין ממשיך להתבצע. הסיבה לכך היא שהייעוד של מודעות האבל השתנה. אם עד לא מכבר המודעות הללו היו הדרך הנכונה ביותר להודיע על דבר מותו של אדם, הרי שבעידן החדש השתנתה המטרה. נכון להיום, מי שמפרסמים את מודעות האבל הם חברים, גופים פיננסיים או מקום העבודה של הנפטר. הפרסום נועד יותר למטרות של כבוד ופחות למטרה מעשית. אמנם מרבית מודעות האבל הן בגודל ובנוסח סטנדרטי, אבל יש מקרים שבהם מודעת האבל גדולה ומרשימה יותר. בדרך כלל יש קורלציה בין חשיבותו של המת לבין הגודל של המודעה והנוסח שלה.
מודעת אבל והשתתפת בצער- מה חשיבותה?
למשפחה האבלה, פרסום מודעת אבל חשוב על מנת להביא לידיעת האנשים הקרובים והרחוקים כאחד את דבר הפטירה ומועד ההלוויה של המנוח. ואולם פרסום בעיתון של מודעות אבל, חשוב גם מטעם אחר. פרסום מודעות אבל בעיתון מאפשר למוקירי זכרו של המנוח, שמטעמים שונים אינם יכולים להשתתף בהלוויה או להגיע לשבעה, לבטא את האהבה וההערכה שלהם למנוח. ככל שהמנוח מפורסם יותר וככל שמפרסם המודעה מוכן להשקיע סכומים גבוהים יותר, כך תתפרש המודעה על שטח פרסום גדול יותר בעיתון.