רחוב אלנבי בתל אביב במצוקה: העבודות להקמת הרכבת הקלה מאיימות על קיומם של העסקים הוותיקים.

רחוב אלנבי בתל אביב, אחד מצירי המסחר המרכזיים והוותיקים בעיר, ניצב כיום בפני משבר קשה. העבודות להקמת הרכבת הקלה, שנועדו לשדרג את התחבורה הציבורית ולהקל על התנועה, יצרו מציאות קשה במיוחד עבור בעלי העסקים שנאלצים להתמודד עם אבק, רעש, מחסומים והגבלות תנועה שמונעות גישה נוחה ללקוחות. הרחוב, שהיווה בעבר מוקד פעילות מסחרית ותיירותית, הפך לאתר בנייה כמעט לכל אורכו, והתוצאה היא ירידה חדה בהכנסות ובתנועת לקוחות.

בעלי עסקים ברחוב מדווחים על ירידה משמעותית במכירות, חלקם עד כדי 70%. רבים מהם מציינים כי הלקוחות נמנעים מלהגיע בשל העבודות המתמשכות, האבק והרעש שמקשים על השהייה ברחוב, והמחסומים המונעים גישה נוחה לרחוב. הם מרגישים כי הרחוב הפך כמעט בלתי אפשרי לגישה, והמצב גורם לחלק מהעסקים לחשוב על סגירה או הפסקת פעילות.

יוסף הלפר, בעל חנות ספרים ותיקה בשם “ספרי הלפר”, מספר כי בעבר היו ברחוב כ־40 חנויות ספרים, וכיום הוא כמעט היחיד שנותר. הוא מתאר כיצד העסק צמח והיה ברווח לאורך השנים, אך מאז שהחלו העבודות, חלה ירידה דרמטית בתנועת הלקוחות. לדבריו, הרחוב הפך למקום סגור ומבודד, והלקוחות מעדיפים להתרחק מהעבודות ומהבלגן שנוצר.

גם בעלי חנויות אחרות מתמודדים עם אתגרים דומים. ללי קוחטי, מנהלת חנות בגדים לנשים בשם “Maya’s”, מדווחת על ירידה של 70% במכירות מאז תחילת העבודות. היא מציינת כי הרחוב הפך לסגור ומחוסם, והגישה אליו קשה במיוחד. רמי רחימי, בעל חנות תשמישי קדושה הפועלת כבר 38 שנים, מספר כי העסק היה רווחי לאורך שנים רבות, אך העבודות גרמו לירידה חדה בתנועת הלקוחות. כיום, הוא עומד בפני מצב שבו עליו לשקול מכירת חיסול כדי להתמודד עם ההפסדים הכבדים.

איציק כהן, בעל חנות אופנה בשם “Rene” שנפתחה בשנת 2022, מתאר תחילה של פעילות רגילה ותנועה טובה של לקוחות, אך מאז תחילת העבודות הרחוב הפך כמעט בלתי אפשרי לגישה, והלקוחות נמנעים מלהגיע. המצב הקשה שבו נמצאים בעלי העסקים ברחוב אלנבי מדגיש את ההשפעה הישירה של פרויקטים עירוניים רחבי היקף על הכלכלה המקומית, במיוחד כאשר העבודות נמשכות לאורך זמן רב.

הכתבה מעלה נקודה חשובה לגבי הצורך במציאת פתרונות עבור בעלי העסקים בתקופת הבנייה. ישנן דרכים להפחית את ההשפעה על התנועה והחשיפה של החנויות, כמו הנגשה זמנית, שילוט ברור, קידום מבצעים מיוחדים והסעת לקוחות באוטובוסים או רכב שירותי. השקעה במעטפת תמיכה כזו יכולה למנוע קריסה של עסקים ותיקים, לשמר את השדרה המסחרית ולשמור על הלקוחות הוותיקים.

רחוב אלנבי בתל אביב עומד בפני אתגר משמעותי בעקבות העבודות להקמת הרכבת הקלה. העסקים הוותיקים שנאבקים לשרוד מתמודדים עם קשיים יומיומיים, ירידה בתנועת הלקוחות והוצאות גבוהות שנאלצים לשאת. הסיפור של הרחוב מדגיש את הצורך בהקפדה על איזון בין פיתוח עירוני מתקדם לבין שמירה על חיי הכלכלה המקומית, במיוחד כאשר מדובר בשדרה מסחרית עם מסורת ארוכת שנים. הוא מהווה תזכורת לכך שתכנון פרויקטים עירוניים חייב לקחת בחשבון גם את טובת בעלי העסקים והקהילה שמסביב, כדי למנוע נזקים כלכליים ארוכי טווח ולשמור על דינמיקה עירונית חיובית.

בניית וקידום אתרים
חדשות תל אביב והסביבה

יש לך ידיעה חמה עבורנו ? סקופ מרענן ? אנו ממש מודים לך כי כך נשמור על האתר שלנו מעודכן עבורכם.