רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) הודיעה בשבוע האחרון על מהלך חסר תקדים בשיווק קרקעות לבנייה: 25 אלף יחידות דיור במכרזים שונים ברחבי הארץ. לפי הרשות, המטרה היא להגדיל את היצע הדירות, לאפשר פתרונות דיור מגוונים ולהשפיע על הורדת מחירים בערים המרכזיות והצפופות. ההכרזה נשמעת מרשימה, אך בפועל מסתמן כי הקבלנים והיזמים נתקלים בקושי משמעותי – המכרזים פורסמו ללא חוברות רשמיות, שמפרטות את כל התנאים, הדרישות והעלויות הכרוכות בבנייה.
חוברת המכרז היא כלי חיוני עבור כל יזם: היא כוללת פרטים על גודל המגרש, סוגי הדירות המותרות, תנאי הבנייה, הוצאות פיתוח, מחירי קרקע ותנאי תשלום. ללא חוברת, למעשה אין דרך לדעת כיצד לגשת למכרז בצורה מקצועית, והיכולת להגיש הצעות ממשיות כמעט ואינה קיימת.
המכרזים כוללים מגוון מסלולים: דירות “מחיר מטרה”, דיור להשכרה ארוכת טווח, פרויקטים צמודי קרקע במסלולי הרשמה והגרלה, ומכרזים רגילים לבנייה רוויה. הפיזור הגיאוגרפי של יחידות הדיור רחב: כ-3,991 יח”ד במרכז הארץ, 10,077 בדרום, 3,572 באזור חיפה, 2,036 בירושלים, 1,012 בצפון, 542 בתל אביב וכ-4,030 ביהודה ושומרון. מדובר בטווח רחב שמנסה לתת מענה למגוון אזורים וצורכי דיור שונים.
אך אי פרסום החוברות מייצר פער משמעותי בין ההצהרה לבין היכולת לבצע את המהלך בשטח. דוגמה לכך היא מכרז מספר חי/290/2025, לשיווק מגרשים לבניית אלף יחידות דיור בבנימינה – המכרז פורסם, אך החוברת הרשמית תגיע רק בחודש נובמבר הקרוב. עד אז, יזמים וקבלנים לא יכולים לתכנן פרויקט, להעריך עלויות או להגיש הצעות.
גם ברשויות המקומיות מגלים פערים בין הכוונה לבין המציאות. מועצת בנימינה-גבעת עדה הבהירה כי ההודעה של רמ”י היא בעיקר הצהרת כוונות, וללא חוברת המכרז אין לה משמעות אופרטיבית. המועצה ציפתה לשיתוף פעולה עם הרשות, אך דרשה פתרונות תכנוניים משמעותיים – חיבור צפוני לשכונה, מחלף חדש וחיבורי תשתית שיאפשרו שילוב חלק של הפרויקט במרקם הקיים.
למעשה, המהלך של רמ”י מדגיש את האתגרים שביצירת שוק דיור תחרותי ושקוף. מצד אחד, מדובר בהיקף מכרזים שיא, עם פוטנציאל להגדיל משמעותית את היצע הדירות. מצד שני, ללא חוברות מפורטות, הקבלנים והיזמים אינם יכולים לפעול, מה שמאט את ההתקדמות בפועל ועשוי להוביל לדחיות בבנייה ולהגברת אי הוודאות בשוק.
למרות ההצהרות המרשימות של רמ”י והיקף היחידות העצום, אם המטרה היא באמת להוזיל מחירים ולהגביר את התחרות, יש צורך לא רק בהכרזות – אלא גם במידע מלא, שקוף וזמין עבור מי שמבקש להשקיע. המכרזים צריכים להיות מוכנים לתחרות אמיתית כבר מהשלב הראשון, אחרת כל ההצהרות על “מהלך חסר תקדים” עלולות להישאר בגדר כותרות יפות בלבד.